نمونه کارها
تماس با ما

ظوابط طراحی مطب و کلینیک

ضوابط طراحی مطب و کلینیک

ظوابط طراحی مطب و کلینیک

توجه کنید

در طراحی داخلی مطب و کلینیک،اولویت فراهم نمودن آسایش روحی و جسمی فرد بیمار است.اگر مطب فقط زیبایی ظاهری داشته باشد ولی نتواند آسایش بیمار را فراهم کند تبدیل به یک مکان بی کارآمد می شود.

ظوابط طراحی مطب و کلینیک

توصیه می شود در طراحی کلینیک زیبایی به صورت دوجانبه به مسائل معماری و روانشناسی توجه شود.زیرا ما در مطب ها و کلینیک ها معمولا با افرادی سروکار داریم که حال روحی آن ها مساعد نیست و باید بهترین مکان را برای آن ها فراهم کنیم.

عوامل و نکات مهمی هستند که در طراحی مطب می بایست به آن ها توجه کرد،یکی از این عوامل انتخاب رنگ و ترکیب رنگی آن ها با یکدیگر است زیرا رنگ بندی محیط رابطه ی مستقمیی با تاثیر در حال بیمار دارد.

توصیه می شود در بیمارستان،مطب و ….از رنگ های گرم و جیغ استفاده نکنید و ترجیا رنگ های سبز و آبی را به کار ببرید.

اکثر بیماران بیشتر وقت خود را در فضای انتظار می گذرانند،بهتر است در فضای انتظار از رنگ های سرد و خنثی استفاده شود.

به طور کلی در طراحی داخلی مطب به نکاتی اعم از:رنگبندی،نورپردازی،متریال و…. می بایست توجه داشت و عدم رعایت هرکدام از نکات بالا باعث کاهش راندمان پزشک می شود.

دکوراسیون مطب
طراحی مطب

چگونگی طراحی داخلی؟

ضوابط طراحی مطب و کلینیک

مطب ها و بیمارستان ها می بایست طبق جدیدترین اصول و ضوابط طراحی شوند.مطب ها کابری متفاوتی دارند و طراحی هر فضا رابطه ی مستقیمی با کاربری آن دارد.

به عنوان مثال طراحی فضای دندانپزشکی با مطب کودکان و اعصاب و روان کاملا متفاوت است.هرکدام از فضاهای بالا المان های خاص و ویژه ی خود را دارند.

ضوابط طراحی مطب و کلینیک

تفاوت طراحی هرفضا،تفاوت در کاربری آن ها دارد. وسایل منحصر به فرد هر فضا سبب تمایز در طراحی شده است.برای مثال المان هایی که در فضای مسکونی استفاده می شود متفاوت از المان های طراحی یک مطب است. 

طراحی هر فضا می بایست به گونه ای باشد تا در نگاه اول کاربری آن مشخص شود ، اگر طراح نتواند این موضوع را به خوبی نمایش دهد،به طورکلی طراحی آن هرچقدرم هم زیبا باشد اما غیر کارآمد است.

از دیگر موارد مهم در طراحی مطب توجه به نوع بیمار است.زیرا توجه به نکات ریز باعث طراحی فضای کم استرس و با راندمان بالا می شود.

توصیه می شود در طراحی مطب از رنگ های سرد و خنثی استفاده شود و استفاده از رنگ هایی مثل قرمز توصیه نمی شود.

طراحی مطب

ضوابط طراحی مطب و کلینیک

در مرحله اول می بایست فضای مورد نظر را برداشت نمود. مساحت فضا در طراحی و المان های بکار برده در آن اهمیت دارد. در مرحله ی بعد با توجه به اصول معماری و روانشناسی طراحی فضا شروع می شود.

در این مرحله هماهگی بین نظر طراحی و پزشک بسیار اهمیت دارد.تلفیق نظر طراح و پزشک می بایست فضای کارآمد را ایجاد کند.

طراحی داخلی مطب نکات مهمی دارد که رعایت آن ها راندمان کاری پزشک را بالا می برد.

ضوابط طراحی مطب و کلینیک
دکوراسیون مطب

طراحی و دیزاین داخلی مطب ها

امروزه طراحی داخلی فضاهای درمان بسیار مورد اهمیت تر از قبل شده است و پزشکان به دیزاین فضای درمان خود اهمیت می دهند.

کاربری مطب رابطه ی مستقیمی با دیزاین آن دارد برای مثال طراحی بخش کودکان و بخش اعصاب و روان کاملا متفاوت است.نه تنها دکوراسیون این دو فضا متفاوت است بلکه المان هایی که در فضاها اسفتاده می شود نیز کاملا فرق دارد.

اولویت در طراحی هر مطبی فراهم نمودن آرامش هست.توصیه می شود در مطب از مبل های راحتی استفاده شود.

در هر مطب طراحی هر بخش نیز ضوابط خاص خود را دارد.برای مثال طراحی بخش پذیرش با بخش اتاق پزشک کاملا متفاوت است.

در ادامه ی این مقاله قصد داریم راجع به طراحی مطب و اهمیت آن بپردازیم.


دیزاین مطب زیبایی و اهمیت طراحی آن

در دکوراسیون داخلی مطب زیبایی معمولا با افرادی سروکار داریم که به زیبایی خود و محیط اهمیت زیادی می دهند.در طراحی مطب زیبایی علاوه بر رعایت اصول طراحی، زیبایی بصری نیز مهم است .

امروزه بخش زیبایی از مکان های پرشلوغ در بخش فضاهای درمان است زیرا مردم به خود بیش از پیش اهمیت می دهند به همین دلیل رعایت اصول اولیه استانداردها در این فضا بسیار مهم است.

کلینیک زیبایی زمانی بازدهی بالایی دارد که اصول معماری به صورت کامل در آن رعایت شده باشد.از اهمیت نورپردازی در فضای درمان غافل نشوید.

طراحی مطب زیبایی
دکوراسیون داخلی مطب
sahar137775 وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *